fbpx

Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie zaprasza na znakomite aktualne wydarzenia!

Koniecznie przeczytaj

W tym tygodniu polecamy Państwa uwadze dwa znakomite przedstawienia Teatru Częstochowskiego.

W czwartek, 3 lutego o godz. 18.00 i w piątek, 4 lutego  o godz. 19.00 prezentacja spektaklu „Kandyd” w reż. Rafała Szumskiego. Klasyczny ale wciąż aktualny. Wspaniałe kreacje aktorskie i kostiumowe!  W sobotę i w niedzielę, 5 i 6 lutego o godz. 19.00 przedstawienie „Strefa zero” w reż. André Hübnera – Ochodlo. Rzecz rozgrywa się w Nowym Jorku, niecałą dobę po ataku terrorystycznym na WTC. To apokaliptyczne wydarzenie jest tłem do opowiedzenia o intymnej i skomplikowanej relacji łączącej Abby i Bena.

„Kandyd” w reż. Rafała Szumskiego

Prostoduszny i łatwowierny Kandyd przesiąkł filozofią swojego mistrza i słuchał jego nauk „z ufnością właściwą jego wiekowi i naturze”. Uwikłał się jednak nasz bohater w romans z córką barona, „rumianą, świeżą, pulchną i apetyczną” Kunegundą. Rozgniewał tym barona tak bardzo, że został wygnany z zamku. Od tego momentu podróżuje Kandyd wraz z Panglossem po świecie, odwiedza przeróżne krainy, staje się wnikliwym obserwatorem i komentatorem rzeczywistości. Autor „wtłacza” bohatera w najrozmaitsze, nieprawdopodobne sytuacje, każe mu doznawać najbardziej fantastycznych przygód, a wszystko po to, aby zweryfikować tezę Panglossa o najlepszym ze światów. W pewnym momencie trafia wprawdzie Kandyd do krainy Eldorado – ziemskiego raju, Arkadii, gdzie złoto, szmaragdy i rubiny leżą na ulicach, a ludzie żyją zgodnie i szczęśliwie, kierując się w życiu zasadami równości, sprawiedliwości i przyjaźni. Niemniej jednak zastosowanie motywu fantastyczno-utopijnej krainy ma cel praktyczny – pozwala na prawach kontrastu jeszcze wyraźniej dostrzec wady i niedorzeczności współczesnej autorowi cywilizacji. Okazuje się bowiem, że kształt rzeczywistości jest zgoła odmienny. Świat Kandyda jest światem pełnym zbrodni, gwałtu, degeneracji moralnej, podziałów stanowych, fanatyzmu religijnego, zabobonów, dominacji władzy absolutnej. Bohater wpisany w tak mroczną rzeczywistość co raz bardziej poddaje ostrej krytyce jej przeróżne sfery, burzy optymistyczną koncepcję świata, obnażającą jego niedoskonałości i absurdy.

Plakat – Jacek Sztuka, grafika – Karolina Bednarczyk

Adaptacja sceniczna: Maciej WojtyszkoKrzysztof Orzechowski, Teksty piosenek: Maciej Wojtyszko, Piosenki: Jerzy Derfel, Reżyseria: Rafał Szumski, Asystent reżysera: Andrzej Rospondek, Muzyka, aranżacje: Karol Nepelski, Asystentka kompozytora: Oktawia Pączkowska

Scenografia i reżyseria świateł: Aleksandra Grabowska, Kostiumy: Adrian Lewandowski, Choreografia: Aleksander Kopański

Obsada: Kandyd – Adam Machalica, Kunegunda – Hanna Zbyryt, Pangloss, Sekretarz Gubernatora – Antoni Rot, Marcin – Waldemar Cudzik

Baron, Żołnierz I, Majtek, Inkwizytor, Gubernator Buenos Aires, Król Eldorado – Adam Hutyra, Baronowa, Starucha – Małgorzata Marciniak

Brat Kunegundy, Żołnierz II, Eunuch, Żyd Issachar – Maciej Półtorak, Pakita, Żołnierz III – Sylwia Oksiuta–Warmus

Kakambo, Anabaptysta Jakub, Zausznik Inkwizytora, Żołnierz IV – Bartosz Kopeć  a także: Jezuici, Abarowie, lud Lizbony i Eldorado itp. itd.

Na scenie gościnnie pojawią się: Ilia Piątek/Natan Wywiał/ Mateusz Mazurkiewicz ze Studia Aktorskiego MAŁA Rolka w Częstochowie. 

Uwaga! w spektaklu zabrzmi muzyka na żywo w wykonaniu kwartetu smyczkowego: 

I skrzypce – Tomasz Kulisiewicz/ Grzegorz Piętowski, II skrzypce Nela Zaforemska/ Blanka Bodziachowska, altówka Malwina Kęsicka, wiolonczela – Zofia Kulisiewicz

Trudno uwierzyć, że Voitaire napisał „Kandyda..” w XVIII wieku.

Okazuje się, bowiem, że niezależnie od systemów politycznych i epoki, wciąż żyjemy w „najlepszym ze światów”, a krajem zarządza „czarujący monarcha”, z kolei „nasz generał jest najwybitniejszy”, natomiast „Kobiety są wspólne, tak jak wszystko w tym kraju”.

Ten ponadczasowy tekst z klasyki literatury, poraża swą aktualnością, wzrusza, zachwyca i bawi. Odrzucając odium szkolnych interpretacji, opierających się na porównaniu trzech tez filozoficznych i dyskusji „jaka postawa życiowa jest ci bliższa?” – po prostu…  w tym dziele na nowo trzeba się zakochać. Ponownie je przeczytać lub obejrzeć.

Sztuka Voltaire’a cechuje się szybką narracją, pełną fantastycznych zdarzeń i nagłych zwrotów akcji. Aktorzy na oczach widzów przeobrażają się w różne postaci.

„Kandyd, czyli optymizm”, to także opowieść przypominająca odwieczne dylematy człowieka, dodająca otuchy, to sztuka o naturze, sile i granicy optymizmu.

Tekst przetłumaczony jest przez Tadeusza Boy’a Żeleńskiego, a swoistym komentarzem do scenicznego dziania się, są śpiewane przez aktorów, przy akompaniamencie kwartetu smyczkowego, piosenki Macieja Wojtyszko z muzyką Jerzego Derfla.

TV Orion
TV Orion

„Strefa zero” w reż. André Hübnera – Ochodlo

Neil La Bute podkłada bohaterom lustro przed twarz. Stawia ich pod murem i każe zajrzeć w głąb siebie. Nie jest to konfrontacja bezbolesna, bo dotyczy takich obszarów życia jak: miłość, odwaga i odpowiedzialność.
Rzecz rozgrywa się w Nowym Jorku, niecałą dobę po ataku terrorystycznym na WTC. To apokaliptyczne wydarzenie jest tłem do opowiedzenia o intymnej i skomplikowanej relacji łączącej Abby i Bena. Jak podkreśla autor: „Nie jest to sztuka o terroryzmie i polityce, a bardziej o wojnie, którą prowadzimy z tymi, których podobno kochamy”.
Abby ma czterdzieści kilka lat, pracuje w korporacji, jest szefową Bena. On jest od niej kilkanaście lat młodszy, ma żonę i dwie córki. Łączy ich trwający od kilku lat romans. Cudem ocalali z zamachu, ominęli przeznaczenie, bo tego dnia nie poszli do pracy, tylko spotykali się w mieszkaniu Abby na Manhattanie. Z jej apartamentu obserwują gruzowisko, unoszący się pył, ludzi miotających się w poszukiwaniu swoich bliskich. W chwili, kiedy świat się zatrzymał, próbują zrobić wszystko, aby dojść do ładu ze swoim życiem: robią rachunek sumienia, rozkładają swój romans na czynniki pierwsze. W pełnych emocji rozmowach padają pytania o uczucia i granice poświęcenia. Kiedy prywatna wojna przybiera na sile, a najprostsze rozwiązania po raz kolejny nie przynoszą żadnych efektów, jeden z bohaterów poddaje myśl, aby wykorzystać zamach na WTC i upozorować własną śmierć, tylko po to… aby zacząć życie od nowa.

*Spektakl dla widzów dorosłych

PLAKAT: Piotr Dłubak, grafika: Jacek M. Krasucki


Spotkanie z reżyserem:

UM Częstochowa
Radio FIAT

Aktualny repertuar: https://www.teatr-mickiewicza.pl/spektakl,repertuar#jump

Od 15 grudnia b.r. Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie na widowni obowiązuje limit 30% miejsc ogólnodostępnych. Z ograniczeń dostępności miejsc wyłączone są osoby w pełni zaszczepione. Zakup biletów ponad limit możliwy jest jedynie dla osób, które złożą pisemne oświadczenie, że są zaszczepione przeciw COVID-19 i przy wejściu do Teatru okażą tzw. paszport covidowy. Szczegóły:  https://www.teatr-mickiewicza.pl/n791,Nowe-zasady-udzialu-w-wydarzeniach-teatru–Oswiadczenie-do-pobrania#main

Oświadczenie: https://www.teatr-mickiewicza.pl/foto/static/O%C5%9AWIADCZENIE%20UCZESTNIKA%20WYDARZE%C5%83%20ORGANIZOWANYCH%20PRZEZ%20TEATR%20IM.%20ADAMA%20MICKIEWICZA%20-%20na%20www.pdf

red. Bartosz Żołnierczyk

Źródło i foto: https://www.teatr-mickiewicza.pl/

- Advertisement -spot_imgspot_img

Podobne artykuły

- Reklama -spot_img

Najnowsze artykuły