fbpx test

Surowe kary za brak przestrzegania przepisów na pasach. Co powinieneś wiedzieć?

Koniecznie przeczytaj

Od 1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. pieszych uczestników ruchu drogowego. Uzyskali oni pierwszeństwo nie tylko na przejściu, ale także wchodząc na nie. Zmiany miały zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. O szczegółach zmian  Milena Wójcik-Kieras, instruktor nauki jazdy i właściciel OSK Mila w Myszkowie. 

Czy to dobra zmiana ?

Nie do końca mogę się zgodzić z tym faktem. Posłowie, przegłosowali ustawę, która i ich mniemaniu powinna zmniejszyć ilość wypadów z udziałem pieszych na oznaczonych przejściach dla pieszych i wpisali ją w przepisy ruchu drogowego. Były przeprowadzane różne kampanie telewizyjne czy  w radio, aby każdy mógł być świadomy nowych przepisów, ale nadal brakuje edukacji. Z mojej obserwacji wynika,  że piesi nie do końca zdają sobie sprawę  z zagrożenia jakie sami mogą spowodować, bo przecież mają pierwszeństwo.

Fakt, mają pierwszeństwo, ale trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników, np. pojazd, który jedzie z prędkością X może nie wyhamować odpowiednio przed przejściem dla pieszych, nie wspomnę już o ciężarówkach, które jadą załadowanie i droga zatrzymania takiego pojazdu jest wydłużona, należy wziąć pod uwagę nawierzchnie bitumiczną drogi po której się poruszamy, porę dnia lub nocy, warunki atmosferyczne, natężenie ruchu pojazdów, czy chociażby percepcję, doświadczenie i refleks osoby, która w danych chwili kieruje pojazdem. Podsumowując, pieszy w momencie wejścia na przejście również ma obowiązek upewnić się, że może z niego bezpiecznie skorzystać i tym samych nie stanowić zagrożenia w ruchu drogowym.

Niestety uważam, że te wszystkie kampanie, które mówiły o zmianach przepisów z korzyścią dla pieszych są nie do końca przemyślane, bo duża część osób postępuje bezmyślnie, bo mają pierwszeństwo, ale proszę pomyśleć co z tego pierwszeństwa wyniknie w momencie wypadku drogowego ?

Kierujący dostanie mandat, uszkodzi samochód,  będzie sprawa karna, może wyrok lub cofnięcie uprawnień, ale najgorszą karą będzie życie ze świadomością, że ktoś stracił swoje życie lub ma trwały uszczerbek na zdrowiu. A pieszy ? Czy warto ryzykować swoim życiem lub zdrowiem, nie rozejrzeć się, nie upewnić się czy możemy bezpiecznie skorzystać z przejścia, bo przecież przepisy mówią, że mamy pierwszeństwo ? 

Po za tym jako piesi warto, byśmy zaznajomili się z Art. 14 przepisów o ruchu drogowym, który mówi, że:

Art. 14. Zabrania się:

1) wchodzenia na jezdnię:

a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,

b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;

3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;

4) przebiegania przez jezdnię;

5) chodzenia po torowisku;

6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;

7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;

8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

Nowe przepisy zaostrzyły się dość restrykcyjnie dla kierujących pojazdami, np.  zwiększyły się mandaty (które mogą  być podwójnie naliczone) np.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – 1500 zł/3000 zł , 10 pkt karnych ,

Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem – 1500 zł/ 3000 zł, 10 pkt karnych,

Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu 1500 zł/ 3000 zł, 10 pkt karnych,

To tylko niektóre przypadki, gdzie kierujący może dostać wysoki mandat jak i punkty.

Poniżej link do aktualnego taryfikatora mandatów :

Taryfikator mandatów 2022. Kary z punktami karnymi. Pełna lista – Infor.pl

Bardzo często dochodzi do sytuacji, gdzie poruszając się rowerem, hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego nie schodzimy z niego tylko przejeżdżamy przez jezdnię, co więcej takie osoby w większości uważają, że mają takie samo prawo jak piesi, czyli mają na oznakowanym przejściu dla pieszych pierwszeństwo . Nic bardziej mylnego.

Myślę, że tutaj powinniśmy wyjaśnić  co to jest przejście dla pieszych, a także kim konkretnie jest pieszy :

Jest to powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przechodzenia przez pieszych oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi :

Znak D-6 przejście dla pieszych- oznacza miejsce do przechodzenia pieszych  :

Znak D-6a Przejazd dla rowerzystów – oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów:

Znak D- 6b- przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów – oznacza występujące obok siebie miejsca w postaci przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów .

PIESZY- osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i nie wykonująca  na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami. Za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorowej, motocykl, hulajnogę elektryczną, urządzenie transportu osobistego, urządzenie wspomagające ruch, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się na w wózku inwalidzkim, a także dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej.

Ostatnia część oznacza, że dziecko do 10 lat pod opieką osoby dorosłej nie musi schodzić z roweru, aby przejechać przez przejście dla pieszych.

Tak jak pod ostatnim artykułem apeluję za równo do pieszych, rowerzystów kierujących pojazdami o zachowywanie podstawowych zasad  bezpieczeństwa, przepisów ruchu drogowego, ograniczeń prędkości oraz zasady ograniczonego zaufania.  

- Advertisement -spot_imgspot_img

Podobne artykuły

- Reklama -spot_img

Najnowsze artykuły