fbpx test

Newralgiczne miejsca dla kierowców w Myszkowie. Czy jeździsz prawidłowo? [WYWIAD]

Koniecznie przeczytaj

Jako kierujący pojazdami mechanicznymi musimy pamiętać o zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa oraz prawidłowym przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego. Ponosimy odpowiedzialność za siebie, ale także za innych jego uczestników. Z pomocą w wyjaśnieniu jak prawidłowo poruszać się po newralgicznych miejscach w Myszkowie przychodzi Milena Wójcik-Kieras, instruktor nauki jazdy i właściciel OSK Mila w Myszkowie. Rozmawiał red. Bartosz Żołnierczyk:

Co ogólnie stanowi obecnie największe zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego?

Niestety w dzisiejszych czasach przy natłoku zadań i problemów, często zapominamy o bezpieczeństwie, śpieszymy się, a tym samym jeździmy „na pamięć”. Nie patrzymy w lusterka, na znaki drogowe, nie włączamy kierunkowskazów, a przede wszystkim często nie jesteśmy na bieżąco z wszystkimi aktualizacjami przepisów ruchu drogowego.

Nasze miasto posiada przemyślaną i przystosowaną infrastrukturę drogową?

Nie do końca, w stosunku do natężenia ruchu jest uboga. Nie zapowiada się także, aby w najbliższym czasie zostały przeprowadzone rozwiązania, które będą bardziej przyjazne dla kierowców.

Proszę wskazać Pani zadaniem najbardziej wymagające miejsca dla kierowców w Myszkowie.

W pierwszej myśli przychodzą mi skrzyżowania, przede wszystkim: skrzyżowanie ul. Kościuszki i PCK (Urząd Miasta), skrzyżowanie dróg przy ul. Sikorskiego i 11 Listopada (Biedronka na górce) oraz ul. Sikorskiego, Wyszyńskiego i 1 Maja (lustro obok ANETPOL)

Jak prawidłowo poruszać się w pierwszym przykładzie (Urząd Miasta)?

Jest to najbardziej problematyczne i niebezpieczne skrzyżowanie myszkowskich dróg. Przejazd od strony UM na wprost lub lewo w godzinach szczytu graniczy z cudem, chcąc nie wymusić na nikim pierwszeństwa.

Mapy Google

O ile zjeżdżając z wiaduktu w stronę Żarek znajdujemy się na drodze głównej i mamy przywilej wyboru pasa ruchu, kierunku jazdy, to musimy pamiętać że, z naszej lewej strony jest wyjazd od ul. Kościuszki, kierujący chcący kontynuować jazdę na wprost, w prawo, w lewo lub chcący zawrócić mają utrudnioną sytuację i ograniczone pole widzenia . Dlatego podkreślam zawsze odpowiednio kierujący poruszający się po drodze głównej odpowiednio wcześnie powinni włączyć KIERUNKOWSKAZ, celem poinformowania innych uczestników ruchu o swoich zamiarach (np. skręt w lewo).

Kierujący jadący od strony Żarek na wiadukt, również mają ułatwioną sytuację i dobrą widoczność. Przy pasach na ul. Kościuszki mają wydzielony pas do skrętu w lewo, do jazdy na wprost i w prawo w ul. Kwiatkowskiego. Oczywiście przy skręcie w lewo powinniśmy pamiętać o podstawowych zasadach ruchu drogowego, czyli w momencie skrętu musimy pamiętać o przepuszczeniu wszystkich pojazdów, które poruszają się na wprost i wprawo na przeciwległym pasie ruchu. Na tym skrzyżowaniu należy zachować szczególną ostrożność i mieć na uwadze, fakt, że kierujący jadący od strony Żarek po swojej lewej stronie ma pas do zawracania (niektórzy kierujący wykorzystują go jako pas rozpędowy i tym samym chcą zmienić pas ruchu, co moim zdaniem nie jest zgodne z przeznaczeniem tego pasa, ale nie ma również wyraźnego znaku, że w tym celu nie możemy go wykorzystać), ale także z prawej strony ma wylot z drogi podporządkowanej, na której również widoczność dla kierowców skręcających od ul. Kwiatkowskiego, chcących jechać na wiadukt lub zawrócić jest mocno ograniczona. Znak poziomy P-12- linia bezwzględnego zatrzymania STOP, jest zdecydowanie położona w nieodpowiedniej odległości i kierujący, który nie przekroczy tej linii nie jest w stanie ocenić czy może kontynuować jazdę, ponieważ ma ograniczone pole widzenia.

Należy zwrócić uwagę, że drogo podporządkowana z ul. Kwiatkowskiego to droga jednokierunkowa, dlatego kierujący musi zająć odpowiedni pas ruchu w zależności od swoich zamiarów (czyli w przypadku skrętu w lewo lub zawrócenia musi ustawić się przy lewej krawędzi, w przypadku jazdy na wprost przy prawej krawędzi jezdni).


Teraz najbardziej problematyczny aspekt tego skrzyżowania, czyli jazda na wprost lub w lewo od stronu UM.


Przypominam, że w przypadku chęci jazdy w prawo na tym skrzyżowaniu mamy oddzielny pas ruchu, oraz pas rozpędowy, dlatego musimy pamiętać, aby ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które poruszają się po drodze głównej, czyli zjeżdżają z wiaduktu i jadą na wprost. Chcąc jechać na wprost, lub skręcić w lewo na skrzyżowaniu od strony Urzędu miasta, kierujący często popełniają błąd, czyli wykorzystują chwilę i wjeżdżają na pas, który jest przeznaczony dla kierujących jadących od strony Żarek i chcących skręcić w lewo, jak tak wjedziemy to jest nadzieja, że się wciśniemy, natomiast nie jest to zgodnie z przepisami. Drugim aspektem, jest to, że na skrzyżowaniu są wyznaczone po przez linie poziome tzw. Powierzchnie wyłączone z ruchu (znak P- 21), które również są położone w nieodpowiednich odległościach, bowiem nie ma możliwości wjazdu na skrzyżowania, nie ścinając tej linii. Niestety przy sporej ilości pojazdów na tej właśnie drodze i przy dużym natężeniu ruchu , praktycznie nie możliwa jest kontynuacja jazdy bez łamania przepisów.
Do póki to skrzyżowanie nie zostanie odpowiednio przebudowane, to kierującym pozostaje zachować szczególną ostrożność, oraz korzystanie z kultury jazdy innych, czyli wpuszczenia chcących kontynuować jazdę na wprost lub w lewo.
Właśnie to skrzyżowanie w mojej ocenie jest do przebudowy jako pierwsze. Uważam, że w tym przypadku najlepiej sprawdziło by się skrzyżowanie o ruchu okrężnym z 2 wyraźnie wyznaczonymi pasami ruchu, co spowodowało by ograniczenie możliwości wystąpienia kolizji (tzw. Rondo turbinowe) lub chociaż sporych rozmiarów rondo z rozbudowanym pasem ruchu.

Jak poruszać się na skrzyżowaniu dróg przy ul. Sikorskiego i 11 Listopada (Biedronka na górce)?

Mapy Google

Największym problemem tego skrzyżowania jest fakt, że kierujący pojazdami zapominają zwracać uwagę na znaki drogowe. Wiele osób nie wie kto ma pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu w przypadku kiedy: kierujący pojazdem znajdujący się na 11 Listopada (wyjeżdżając z Biedronki) chce skręcić w lewo, a pojazd znajdujący się na ul. Sikorskiego skręca w prawo lub chce jechać prosto. Oczywistym dla wszystkich jest, że trzeba przepuścić tych którzy znajdują się na drodze głównej, ale na tym skrzyżowaniu pierwszeństwo ma pojazd który wyjeżdża od strony Biedronki.

Dlaczego ?


Ponieważ kierujący chcący jechać na wprost, w prawo lub lewo od ul. Sikorskiego WŁĄCZAJĄ SIĘ DO RUCHU, świadczy o tym znak drogowy D-41 koniec strefy zamieszkania, a także znak D-47 koniec drogi wewnętrznej.
Pamiętajmy o tym, że Strefa zamieszkania to obszar, na którym obowiązują szczególne przepisy ruchu drogowego, tj. ograniczenie prędkości pojazdu do 20 km/h, możliwość wystąpienia progów zwalniających bez ostrzeżeń w postaci znaków drogowych, pieszy w obrębie strefy ma pierwszeństwo i może poruszać się po całej udostępnionej przestrzeni tej drogi, możemy zaparkować pojazd tylko w miejscach do tego wyznaczonych, kierujący który opuszcza strefę zamieszkania WŁĄCZA SIĘ DO RUCHU. Wjazdy i wyjazdy ze strefy zamieszkania są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.

A Skrzyżowanie ul. Sikorskiego, Wyszyńskiego i 1 Maja (lustro obok ANETPOL)?


Jest to kolejne skrzyżowanie, które nie jest łatwe i kierujący pojazdem musi zwrócić uwagę na wiele szczegółów. Od strony ul. Sikorskiego kierujący musi zwrócić uwagę na pojazdy, które znajdują się po jego prawej stronie ( czyli od ul. Wyszyńskiego) oraz pojazdy które poruszają się po ul. 1 Maja (droga główna i skręty w drogi podporządkowanie przy ul. Sikorskiego i Wyszyńskiego) . Przed skrzyżowaniem dróg ustawiony jest znak D-1 droga z pierwszeństwem oraz tabliczka informacyjna, która wskazuje odpowiednio rzeczywisty przebieg przez skrzyżowanie drogi z pierwszeństwem lub /i układ dróg podporządkowanych. Wg. Tych znaków droga z pierwszeństwem przejazdu kieruje lekko w prawo w ul. 1 Maja. Kierujący chcący zjechać z drogi z pierwszeństwem w prawo w ul. Sikorskiego lub prosto w ul. Wyszyńskiego, również skręcają z pierwszeństwem, ponieważ zjeżdżają z głównej drogi. Kierujący chcący wyjechać na skrzyżowanie z ul. Sikorskiego ma dodatkowo dla lepszej widoczności ustawione lustro, jednak powinien w tym przypadku zachować szczególną ostrożność i zasadę ograniczonego zaufania.

Z pewnością bardziej przyjaznym rozwiązaniem dla kierowców, było by w tym miejscu powstanie skrzyżowania o ruchu okrężnym (ronda) lub zastosowanie kierunkowej sygnalizacji świetlnej, póki co to znowu na kierujących i uczestników ruchu drogowego przypada zachowanie szczególnej ostrożności w tym miejscu oraz znowu obserwacja znaków drogowych i odpowiednio wcześniejsze informowanie innych użytkowników ruchu drogowego o swoich zamiarach po przez sygnalizowanie kierunkowskazami o manewrach jakie chcemy wykonać.

Dziękuje bardzo za rzetelne i fachowe wyjaśnienie.

Także dziękuje i pamiętajmy, że w Myszkowie posiadamy również inne skrzyżowania, jako kierujący bądźmy kulturalni na drodze, nie wymuszajmy pierwszeństwa na innych uczestnikach ruchu, nie wjeżdżajmy na skrzyżowania w momencie, gdy nie mamy miejsca do kontynuowania jazdy, nie zajeżdżajmy drogi innym kierującym, jeśli to możliwe podczas dużego natężenia ruchu stosujmy jazdę na suwak, odpowiednio wcześnie włączajmy kierunkowskazy i przede wszystkim zachowujmy bezpieczną prędkość i odległość od pojazdu nas poprzedzającego. Jeśli będziemy stosować te podstawowe zasady nasza jazda po drodze będzie dużo bardziej wydajna i bezpieczna.

- Advertisement -spot_imgspot_img

Podobne artykuły

- Reklama -spot_img

Najnowsze artykuły